Monday, 17 June 2013

Cool.!!!..Candy Crush The Movie???

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda...



Candy Crush, game online yang peymes tahap gaban la kot .:) aku pun mula ketagih main (dulu la),coz skang asyik tak lepas je level...so aku yang tahap kesabaran level tadika ni mula say bye2 kat candy crush.hikhikhi..

Jom tengok trailer candy crush the movie kat Youtube ni.. Curious jap.Betol-betol ada movie candy crush ke? huhuh Tapi aku rasa ni just video yang fan buat. But anyway.. good video for me... ad humour..part paling aku suka.----> "Of coz I dont spend real money for a free game right? " hahah suspens je..:P


Sunday, 16 June 2013

Luahan Hati Guru Yang Patut Anda Dengar...

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda....

Lama Da-Atmosfere menyepi...
Kali ini aku nak berkongsi satu artikel yang aku terbaca pagi tadi. Mengenai luahan seorang guru.. Mungkin dalam artikel ada menuju secara direct kepada Menteri Pendidikan ,tapi yang aku nk fokuskan adalah beban tugas guru yang bagi aku sendiri semakin berganda sehingga kadangnya boleh menjejaskan sedikit sebanyak kualiti Pengajaran dan pembelajaran.

Aku baca dari SINI..

Petikan artikel: (untuk makluman ,aku copy secara terus tanpa edit dari sumber di atas.)


Tranformasi ok, kami bukan Tranformers atau Megatron


Tidak dapat dinafikan keputusan PRU 13 telah memperlihatkan peningkatan sokongan golongan muda kepada parti pembangkang.
Walaupun belum dapat membentuk kerajaan, pihak Pakatan Rakyat sudah mampu tersenyum gembira kerana dalam diam, mereka telah berjaya menawan hampir keseluruhan bandar-bandar besar dan ibu negeri di Malaysia.
Antara punca utama Barisan Nasional kehilangan banyak kerusi adalah disebabkan generasi muda pada hari ini makin ramai yang menyokong Pakatan Rakyat.
Golongan yang distilahkan sebagai generasi Y ini adalah golongan yang lahir dalam era teknologi maklumat, suka berfikir dan tidak menerima sesuatu maklumat secara membuta tuli.
Mereka tidak menerima maklumat dari sebelah pihak sahaja tetapi lebih gemar menceduk maklumat daripada kedua-dua belah pihak menerusi internet dan akhbar.
Oleh itu, tidak hairanlah jika Utusan Malaysia dan Harakah kedua-duanya dibeli untuk dibawa balik ke rumah, dibaca dan dikaji.
Walaupun menang, keputusan PRU baru-baru ini telah membuatkan Najib tidur tak lena, mandi tak basah. Najib sedar kedudukannya tergugat dan semakin terancam.
Ini kerana sungguhpun Barisan Nasional memenangi 133 kerusi Parlimen dan menang mudah bagi membolehkan parti itu terus memerintah, tetapi presidennya seolah-olah sedar bahawa Barisan Nasional hanya menunggu masa untuk dimakamkan.
Atas kesedaran inilah, presidennya mengeluarkan kenyataan bahawa beliau sedia memperbaiki kelemahan dalam pentadbirannya dan bersedia mendengar masalah rakyat demi memastikan jentera pentadbiran Barisan Nasional berada dalam kedudukan yang lebih selesa pada PRU 14.
Itu Najib Tun Razak. Bagaimana pula dengan timbalannya, Muhyiddin Yassin yang masih dikekalkan sebagai Menteri Pelajaran? Mungkin kini beliau sedang berangan-angan di atas kerusi empuknya untuk mencipta kuasa enjin paling tinggi supaya guru-guru dapat menjadi “Transformers” paling lasak seiring dengan transformasi yang dilaung-laungkan.
Bezanya, Tranformers ini tidak melawan Megatron, tetapi “Transformers” yang ingin diciptakan Muhyiddin Yassin adalah transformers yang makanannya adalah lambakan fail, ribuan data dan ratusan ‘evidence’ PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah).

Inilah Transformers impian Muhyiddin. Transformers yang mampu bekerja 24 jam tanpa berasa penat, tak perlu tidur, tak perlu makan dan tak perlu berehat.

Adakah Muhyiddin (gambar) tahu bahawa beliau kini semakin dibenci oleh warga pendidik lantaran ketidakpeduliannya dalam menjaga kebajikan warga guru? Nampak bayangan Muhyiddin di kaca televisyen pun sudah cukup untuk membuatkan tekak berasa loya dan mual.
Mana tidaknya, di bawah pentadbirannya, guru-guru pernah dicadangkan untuk bekerja 9 jam pada tahun 2012. Pada tahun lepas juga, yang menjadi  tikus makmalnya adalah 5000 orang guru dari 104 buah sekolah  di Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak.
Sedarkah beliau para guru bekerja lebih dari 9 jam sehari termasuk waktu yang diperuntukkan di rumah? Itu belum mengambil kira kedatangan pada hari Sabtu dan Ahad untuk program-program sekolah, kelas tambahan, melatih para pelajar dalam aktiviti ko-akademik (contohnya perbahasan dan pidato), sukan (contohnya bola baling dan bola sepak) serta aktiviti unit beruniform (contohnya kawad kaki).
Bukan itu sahaja, segala penat lelah, masa, kesungguhan dan wang ringgit  ini dicurahkan dengan ikhlas demi kasih sayang kepada sekolah dan para pelajar tanpa mendapat satu sen pun elaun ‘over time’ atau tuntutan ‘mileage’ sebagaimana kakitangan awam yang lain.
Ingatlah, kami tidak pernah meminta supaya pengorbanan dan jasa kami dikenang. Apa yang kami minta adalah supaya orang atasan prihatin dengan masalah yang kami hadapi. Bila kami suarakan keluhan, Muhyiddin menjawab, “Multi tasking bukan hanya berlaku di sekolah, tetapi di tempat lain pun berlaku ‘multi tasking’”.
Betapa kecewa dan tergurisnya hati ini. Usahkan nak berterima kasih, jawapan yang diberikan seolah-olah golongan guru ini adalah golongan yang berkira untuk melakukan sesuatu di luar bidang tugasan mereka.
Tetapi tahukah anda ‘selama enggang mengeram selangkas betik berbuah’ itulah yang kami lakukan saban hari? Jika dikaji baik-baik, 70 peratus daripada tugasan yang kami laksanakan adalah tugas-tugas di luar bidang pengajaran.
Saya, bagi pihak warga pendidik ingin menjelaskan sekali lagi, masalah kami bukannya ‘multi tasking’ kerana dari dulu lagi guru melakukan segala-galanya. Di sekolah, guru adalah kerani, supir (pemandu), jururawat, ‘cleaner’, tukang kebun, tukang cat dan segala-galanya.
Kalau masih tidak percaya lihat sahajalah pada hari sukan, yang tercegat di bawah  matahari menjadi pengadil untuk pelbagai acara sukan adalah guru dan terbongkok,-bongkok mengutip sampah bersama pelajar selepas acara sukan juga guru.
Selain itu, guru jugalah tukang jahit maskot rumah sukan, tukang cuci berbelas-belas baju perbarisan, tukang masak, dan segalanya-galanya.
Tetapi ini bukanlah masalahnya. Masalah kami pada hari ini adalah tugas yang kami terpaksa laksanakan semakin bertambah dan terus bertambah di bawah pentadbiran Muhyiddin sehingga kami sudah tidak ada masa untuk menanda buku latihan dan kertas peperiksaan pun terpaksa ditanda ala kadar.
Lebih teruk lagi dengan adanya PBS, guru-guru makin tidak menang tangan sehingga terpaksa memberi latihan kepada para pelajar untuk dijawab di rumah.
Tidak kurang juga guru yang memberikan jawapan kepada pelajar dan yang paling membimbangkan apabila kesuntukan masa markah pelajar dimasukkan dalam SPPBS (Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah) secara rawak atau ‘pakai belasah’.

Pelaksanaan PBS yang tidak mengikut  prosedur adalah rahsia terbuka di bilik guru. Jadi di manakah ‘validity’ PBS ini?
Ketiadaan ‘validity’ dalam PBS adalah antara punca mengapa PBS tidak diiktiraf oleh golongan pendidik dan ibubapa. Penolakan golongan pendidik terhadap sistem PBS juga terbukti apabila Peperiksaan Akhir Tahun untuk pelajar Tingkatan Satu dan Tingkatan Dua masih dijalankan di sekolah bagi mencari pelajar terbaik untuk Hari Anugerah Cemerlang.
Sama ada Muhyiddin sedar atau tidak, guru-guru tanpa segan silu telah menyuarakan penolakan terhadap sistem PBS ciptaan Menteri Pelajaran itu  bersama kroni-kroninya.
Sekiranya guru-guru mengiktiraf PBS, sudah tentu pelajar terbaik akan dipilih berdasarkan keputusan PBS tanpa perlu diadakan lagi Peperiksaan Akhir Tahun.
Terus terang saya katakan saya memang berasa bersalah dan berdosa kerana tidak dapat melaksanakan tugasan melibatkan PBS dengan baik dan kerana itulah saya tampil menulis surat ini.
Apa yang akan saya jawab pada Allah S.W.T nanti kerana tidak melaksanakan tanggungjawab dengan jujur dan telus? Saya juga tidak mahu mengheret Muhyiddin bersama-sama saya di neraka kerana ketidaktelusan dalam PBS.
Jujurnya, kami, guru-guru terpaksa melakukan penipuan secara halus ini sejak PBS diperkenalkan kerana kami memang tidak menang tangan walaupun telah mengorbankan masa tidur dari tujuh jam menjadi tiga jam.
Apabila ramai warga pendidik meluahkan kekesalan terhadap bebanan tugas melampau di facebook, twitter, blog dan lain-lain lagi, kami dikatakan mengkhianati kerajaan.
Kami diambil tindakan tegas sedangkan kami hanya meluahkan perasaan kepada sahabat handai dan keluarga di laman sosial. Salahkah kami jika meluahkan perasaan terhadap bebanan kerja di sekolah yang membuatkan kami ditimpa pelbagai penyakit seperti darah tinggi, ‘depression’ dan ‘migrain’?
Itu juga antara punca kebencian di hati warga pendidik sehingga mendorong kami meluahkan kekesalan di kertas undi dengan memangkah parti pembangkang.
Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi haruslah mengambil iktibar kekalahan dua orang timbalan menterinya iaitu Dr Puad Zakarshi dan Datuk Saifuddin Abdullah.
Benarkah kejatuhan kedua-dua timbalan menteri ini adalah satu kebetulan? Atau mungkinkah kejatuhan dua nama besar ini disebabkan ketidakpuasan di hati rakyat, khususnya ibubapa dan guru-guru terhadap sistem pendidikan yang dilihat semakin bercelaru? Fikir-fikirkanlah, renung-renungkanlah dan tenung-tenungkanlah.
Saya secara peribadi berasa amat gembira jika benar apa yang dikatakan oleh Najib yang beliau mahu mendengar masalah rakyat dan memperbaiki kelemahan pentadbirannya. Sememangnya inilah yang patut dilakukan dari dulu lagi dan bukannya mengambil tindakan apabila kakitangan kerajaan meluahkan rasa tidak puas hati.
Guru-guru yang ditangkap mengeluarkan kenyataan yang bersifat memprotes akan ditukar tempat kerja atau dibuang terus. Ini adalah satu tindakan bodoh kerana sudah tentu kebencian yang sedia ada akan bertambah dengan momentum protes yang lebih kencang.
Kepada yang dibuang kerja bukan sahaja mendapat simpati, bahkan mempunyai lesen lebih besar untuk menghentam kerajaan kerana sudah tidak terikat dengan mana-mana pihak.
Jika kita kaji betul-betul, PRU kali ini menyaksikan polarisasi kaum yang hebat. Majoriti kaum Cina dilihat lebih senang dengan parti pembangkang lebih-lebih lagi DAP. Jika golongan guru yang majoritinya orang Melayu juga tidak menyokong kerajaan ke manakah halatuju dan masa depan Barisan Nasional pada PRU akan datang?
Jadi hargailah kaum guru dan jangan terlalu menindas kami kerana pada hakikatnya kebanyakan kami terdiri daripada orang yang sentiasa berdiri teguh di belakang pemimpin dan sentiasa mendukung agenda dan aspirasi kerajaan dalam memajukan bangsa dan negara.

Besarlah harapan kami, guru-guru di seluruh Malaysia agar Perdana Menteri dapat mengkaji semula sistem PBS yang pada pendapat kami, golongan pendidik, para ibu bapa dan pelajar tidak ada ‘validity’.
Dalam kekalutan berhadapan dengan PBS, timbul ura-ura yang mengatakan pelajar tingkatan 3 pada tahun hadapan akan menjalani pentaksiran berpusat yang menyamai PMR untuk menentukan sama ada mereka layak untuk memasuki aliran Sains, Perakaunan atau Sastera bagi kemasukan ke Tingkatan Empat. Pelbagai persoalan bermain di benak kami. Antaranya:
1. Mengapa perlu ada pentaksiran berpusat lagi setelah pemansuhan PMR (Penilaian Menengah Rendah)?
2. Mengapa kemasukan pelajar ke tingkatan 4 untuk aliran Sains, Perakaunan dan Sastera tidak dibuat berdasarkan keputusan PBS?
3. Adakah ini bermakna Kementerian Pelajaran juga tidak mengiktiraf PBS?
Nampaknya segala keringat yang dicurahkan oleh guru-guru  siang dan malam sia-sia sahaja. Bukan sahaja golongan guru tidak mengiktiraf PBS malah Kementerian Pelajaran juga secara tidak langsung telah mengakui kesilapannya memperkenalkan PBS. Kini mereka sedang terkulat-kulat mencari idea untuk menutupi kelemahan PBS. Akhirnya ‘back to square one’ pentaksiran berpusat yang menyamai PMR terpaksa dijalankan.
Jelaslah, PBS adalah kutu yang disangkakan berlian. Ia dibawa masuk pihak-pihak tertentu setelah lawatan singkat ke luar negara. Parasit ini dibawa masuk atas slogan  ingin menjana transformasi pendidikan negara.
Demi mendapatkan nama, apa-apa sahaja yang menampakkan berlakunya transformasi diserap tanpa diselidiki dan dikaji terlebih dahulu dan yang menjadi mangsa adalah para pelajar dan guru. Ingatlah, sistem pendidikan bukanlah bahan ujikaji.
Ianya harus diambil dengan serius dan tidak boleh dibuat main-main. PBS sangat tidak sesuai untuk diaplikasikan di Malaysia apatahlagi di peringkat sekolah menengah.  Malah negara-negara maju juga telah banyak memansuhkan PBS.
Najib juga ada mengatakan untuk memberi perhatian segera dalam mengurangkan beban tugas guru melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025).
Bagi guru-guru, setiap hari yang berlalu umpama memikul sederetan gunung di atas kepala dan tahun 2025 adalah penantian yang terlalu lama. Sementara mencari jalan penyelesaian terbaik, saya cadangkan Kementerian Pelajaran mengeluarkan surat pekeliling agar bilangan aktiviti dikurangkan dan diselaraskan di semua sekolah.#

1. Hadkan penglibatan ko-kurikulum di semua sekolah kepada salah satu sahaja sama ada unit beruniform, sukan atau kelab. Jika ingin juga melaksanakan program-program ko-kurikulum dan menjalankan dasar ‘1 Murid, 1 Sukan’ mungkin pihak kementerian boleh mempertimbangkan untuk membawa masuk pegawai dari Jabatan Belia dan Sukan dan berikan mereka sedikit elaun untuk memantau dan merancang aktiviti ko-kurikulum pada setiap hari di sebelah petang. 2. Begitu juga dengan majlis rasmi di sekolah, Kementerian Pelajaran boleh menetapkan beberapa acara rasmi sahaja untuk dijalankan setiap tahun dan diselaraskan untuk semua sekolah.

3. Selain itu keluarkan arahan rasmi kepada Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) agar tidak lagi membebankan guru-guru dengan pemantauan berbagai-bagai fail kerana pada pendapat saya penilaian terhadap prestasi seseorang guru itu perlu dilihat dari aspek pengajaran dan bukannya sistem dokumentasi yang nampak begitu gah dari luar, tetapi jarang dilaksanakan dengan baik.
4. Menteri Pelajaran juga harus sedar arahan untuk mengisi maklumat dalam pelbagai pangkalan data juga semakin menjadi-jadi pada hari ini sehingga kami terpaksa membeli ‘broadband’ semata-mata untuk kerja mengisi data.
Setiap unit di jabatan dan kementerian seperti berlumba-lumba untuk menampakkan kemantapan unit masing-masing dengan memperkenalkan pelbagai pangkalan data diisi. Ada kalanya kami terpaksa mengisi data yang sama berulangkali untuk JPN dan PPD.
Apabila terlalu banyak maklumat yang perlu dimasukkan dalam pelbagai pangkalan data, maka berlakulah penipuan secara halus yang melibatkan angka-angka dan maklumat-maklumat rekaan. Bukan itu sahaja, adakalanya kami terpaksa meninggalkan kelas kerana mengejar tarikh tutup pengisian data. Ini berlaku apabila ada masalah ‘network’ di rumah dan data terpaksa dimasukkan di sekolah keesokan hari sebelum tarikh tutup.
Persoalannya, kami menerima arahan dari kementerian pendidikan untuk melindungi waktu P &P (pengajaran dan pembelajaran), jadi mengapa pada masa yang sama kami dibebani dengan kerja perkeranian yang tidak henti-henti sehingga adakalanya terpaksa meninggalkan kelas?
Jika data sangat diperlukan oleh JPN atau PPD, turunkanlah beberapa orang JPN atau PPD selama seminggu khusus untuk pengisian data. Guru-guru boleh membantu untuk mengagihkan borang-borang kepada pelajar dan selebihnya diuruskan oleh JPN dan PPD kerana sememangnya kami tahu, pegawai PPD dan JPN sukakan maklumat online kerana ianya memudahkan kerja mereka.
Jadi pegawai JPN dan PPD perlu bersama-sama membantu kami, bukan hanya tahu mencari kelemahan guru-guru dan memalukan kami di bilik mesyuarat apabila pencerapan dilakukan atau apabila keputusan peperiksaan tidak baik. Selamilah juga apa yang kami terpaksa lalui kerana anda juga adalah bekas-bekas guru.
Kami dipaksa melakukan pelbagai kerja dalam satu hari.  Jadi bilakah masanya untuk kami membuat persediaan untuk mengajar dan menghasilkan keputusan yang cemerlang untuk sekolah?
Sesungguhnya, Najib tidak boleh mengambil masa terlalu lama dalam memikirkan penyelesaian terhadap bebanan tugas guru. Sekiranya, kerajaan tidak mampu menggaji kerani, pembantu guru atau kakitangan luar, sudah sampai masanya pihak kementerian mengurangkan bebanan guru dengan mengehadkan aktiviti di sekolah, menghentikan prosedur penilaian yang berasaskan sistem dokumentasi dan mengurangkan arahan untuk mengisi maklumat dalam pelbagai jenis pangkalan data yang saya kira tidak praktikal kerana tanggungjawab seorang guru adalah mengajar dan bukannya meninggalkan kelas kerana kerja perkeranian.
5. Saya mewakili guru-guru dan saya juga sebagai ibubapa menasihatkan Kementerian Pelajaran untuk menghentikan PBS serta merta demi masa depan anak-anak kami. Jangan bazirkan waktu mereka di sekolah dengan PBS lagi.
Sudah sampai masanya PBS dihentikan dari terus manjadi bahan ujikaji untuk pelajar-pelajar lain. Jadilah kesilapan ini sebagai satu pengajaran agar pihak kementerian lebih berhati-hati dalam melaksanakan suatu sistem baru.
6. Jika pihak Kementerian Pelajaran malu untuk mengakui kesilapan mereka dan takut ego mereka tercalar, jalankanlah PBS tetapi bukan dengan cara penyediaan beratus ‘evidence’ yang perlu ditanda, difailkan dan kemudian diisi pula dalam SPPBS kerana ianya membebankan guru-guru dan langsung tidak memberi apa-apa manfaat kepada pelajar.
Demi kepentingan sistem pendidikan dan pelajar, saya cadangkan PMR dikembalikan semula dan PBS dikekalkan namanya tetapi diganti dengan kerja projek. Mungkin satu tahun pelajar boleh melaksanakan satu kerja projek yang menyumbang lebih kurang 30% dari markah keseluruhan PMR. Ini bermakna 10% markah diperuntukkan bagi satu kerja projek untuk satu tahun, bagi setiap matapelajaran.
Sekiranya kerajaan dapat melaksanakan cadangan saya ini, saya yakin kualiti pengajaran guru-guru akan lebih baik dan sistem pendidikan akan gah semula. Apatah lagi semua ini tidak melibatkan apa-apa kos peruntukan. Jika ini dapat dilaksanakan, saya pasti martabat guru di Malaysia juga akan meningkat secara mendadak seperti guru-guru pada zaman ayah dan ibu kita suatu ketika dahulu yang begitu dihormati dan disegani oleh masyarakat.
Kepada Muhyiddin Yassin, nasihat saya, janganlah asyik ke hulu ke hilir menjaja cerita yang kementerian Tan Sri sedang bermesyuarat untuk menyelesaikan masalah bebanan guru. Kami sudah mula bosan dan putus asa dengan jawapan Tan Sri.
Sampai bilakah Tan Sri mahu bermesyuarat? Kalau Tan Sri dan pemimpin-pemimpin UMNO bertandang, kamilah orang pertama yang akan dikerah untuk memenuhi dewan. Berjam-jam lamanya terpaksa melangut dan menguap di situ.  Sebetulnya, kami sudah jemu dan loya dengan ucapan Tan Sri. Kami sudah mula mual dengan janji-janji manis Tan Sri. Adakalanya terasa nak muntah dengan lambakan kerja yang Tan Sri dan anak-anak buah Tan Sri campakkan di atas muka kami.
Pada tahun 2010, Tan Sri tubuhkan jawatankuasa khas untuk mengkaji bebanan tugas guru. Belum pun ada apa-apa penyelesaian terhadap isu yang dikekemukakan sebelum ini, timbul lagi kerja-kerja baru. Pada tahun 2012 Tan Sri perkenalkan pula PBS dan bermacam-macam lagi pangkalan data untuk diisi.
Bukan itu sahaja, pada tahun sama Tan Sri juga ada mencadangkan agar guru-guru bekerja mengikut waktu pejabat. Inikah penyelesaian yang Tan Sri mesyuaratkan selama ini? Perangai Tan Sri ini bertepatan sangatlah dengan kata pepatah “tahi yang dulu belum dicuci, kini membuat tahi yang baru”. Jadi, bagaimanakah kami, warga pendidik mahu percaya kepada kata-kata dan janji-janji Tan Sri lagi?

Saya dan warga guru sandarkan harapan kepada Perdana Menteri agar dapat melakukan sesuatu dengan segera untuk mengurangkan bebanan tugas guru dan carilah pemimpin yang lebih berkredibiliti dan mampu berfikir pada masa hadapan untuk menerajui sistem pendidikan dan bukannya pakai tangkap muat. Muhyiddin adalah salah satu contoh pemimpin yang hanya tahu mengangguk dan menggeleng sahaja. Sekiranya Muhyiddin lebih cerdik dari orang bawahannya, sudah pasti sistem-sistem mengarut dalam pendidikan kita tidak ada pada hari ini.

Kata Kita: ada komen dari pembaca yang mempertikai kerjaya guru yang dikatanya banyak cuti,gaji banyak dan membandingkan dengan polis. Bagi aku semua tugas dan kerjaya berbeza dan ada cabaran masing-masing dan tidak patut dibanding-bandingkan. hanya orang yang merasa pekerjaan tu je yang tau apa susah senangnya, polis yang tau beban kerja polis dan guru yang tau beban kerja guru sebab mereka sendiri yang merasainya. Jadi,secara peribadi aku tak setuju jika sesuatu kerjaya itu diperlekehkan.


Saturday, 13 April 2013

rahim Orang Mati Diguna?

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda

Istanbul: Wanita pertama pernah menerima rahim daripada seorang penderma yang sudah mati disahkan hamil dua minggu selepas menjalani pemindahan embrio.

Kehamilan Derya Sert, 22, disahkan selepas keputusan awal hasil satu pemeriksaan berikutan proses persenyawaan di luar rahim di Hospital Universiti Akdeniz, Antalya, wilayah selatan Turki.


“Derya sihat ketika ini,” kata Mustfa Unal, doktor yang merawatnya, dalam satu kenyataan bertulis.

Derya disifatkan sebagai ‘keajaiban dalam bidang perubatan’ apabila menjadi wanita pertama di dunia berjaya menjalani pemindahan rahim daripada seorang penderma yang sudah meninggal dunia pada 2011 di hospital sama.


Berita mengenai kehamilannya memberi harapan kepada ribuan wanita di seluruh dunia yang gagal hamil.


Derya dilahir tanpa rahim, seperti seorang daripada setiap 5,000 wanita di seluruh dunia.

Doktor menanti selama 18 bulan sebelum menjalankan pemindahan embrio untuk memastikan organ asing itu masih berfungsi.


Derya adalah wanita kedua menjalani pemindahan rahim di dunia. Yang pertama dilakukan di Arab Saudi pada 2000 apabila seorang wanita menerima rahim daripada penderma yang masih hidup.

Bagaimanapun, pemindahan itu gagal selepas 99 hari dan doktor terpaksa membuang semula organ itu.


Sementara itu, Derya dijangka melahirkan anak menerusi pembedahan dan rahim itu terpaksa dibuang selepas kelahiran itu bagi mengelak kerumitan dan kemungkinan tidak sesuai lagi.


Derya dikatakan mula datang haid selepas menjalani pemindahan itu dan doktor yakin ia isyarat penting bahawa organ itu berfungsi.


Pakar bagaimanapun memberi amaran, Derya dan kandungannya berdepan dengan pelbagai cabaran kesihatan sepanjang kehamilannya, termasuk kecacatan pada bayi kerana Derya makan terlalu banyak ubat. - AFP

Dara Jutawan???

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda



Kuala Lumpur: “Kejayaan tidak dicapai dalam sekelip mata. Di peringkat awal, saya tiada masa untuk makan dan kerap bertukar pakaian di tandas awam semata-mata untuk bertemu dan ‘ambil hati’ pelanggan,” kata jutawan saham amanah dan insurans, Aida Nurlin Hanif, 32, menceritakan kerja kerasnya sebelum berjaya.

Ketika itu, dia perlu membahagikan masa antara pelajaran dan kerja kerana masih menuntut dalam jurusan Diploma Sains Aktuari di Universiti Teknologi Mara (UiTM).


Menjadikan kakaknya, Nor Akmar, 36, sebagai idola, usaha gadis bertudung ini nyata berbaloi apabila mampu bergelar orang kaya baru ketika masih di universiti.

Masakan tidak, pada usia 21 tahun ketika rakan sebaya masih mengharapkan wang biasiswa dan pinjaman untuk menyara kehidupan di kampus, dia mampu memiliki kereta mewah Porsche Boxster.


Aida Nurlin yang lebih mesra disapa Elynn berkata, prinsip utamanya dalam setiap pekerjaan mesti dibuat sehingga sempurna dan berjaya.


Katanya, dia teruja melihat kekayaan kakaknya lantas yakin mampu memperoleh kejayaan sama jika berusaha bersungguh-sungguh walaupun dibebani komitmen sebagai pelajar.

 Menurutnya, kuliahnya bermula jam 10 pagi, namun seawal jam 8 pagi setiap hari dia mengatur janji temu dengan pelanggan tetap atau mencari pelanggan baru.


Selepas janji temu, dia bergegas ke kuliah sebelum mengatur pertemuan lain ketika waktu makan tengah hari bagi membolehkannya mencapai sasaran peribadi.

“Rutin itulah yang dilalui sehingga tamat pengajian. Kadangkala sampai malam pun masih bertemu pelanggan hingga makan tak menentu,” katanya.


Kejayaan menakjubkan Elynn dan Akmar makin dikagumi pelbagai pihak hingga ramai menggelar mereka sebagai ‘millionaire sisters’ (jutawan adik-beradik).


Kini dua beradik kelahiran Ipoh, Perak ini mampu menjalani kehidupan bagaikan selebriti terkenal dunia, memiliki kereta dan banglo mewah serta membeli-belah di kota sehebat Paris, Perancis hasil keringat sendiri.


Mengimbau permulaannya sebagai perunding saham amanah, Akmar berkata, dia dipelawa seorang kenalan rapatnya untuk berkecimpung dalam bidang itu ketika berusia 23 tahun.


“Sebenarnya saya pemilik Ijazah Kejuruteraan Sistem Maklumat dari University of Manchester, Institute of Science and Technology (UMIST).


“Selepas menamatkan pengajian, saya sempat bekerja tiga bulan di sebuah syarikat besar di bidang teknologi maklumat (IT) sebagai pengurus besar.


“Namun, saya tidak puas dan beranggapan bidang amanah saham lebih sesuai dengan jiwa saya. Walaupun usia masih muda dan tidak ramai kenalan, saya yakin boleh melangkah jauh dengan usaha keras,” katanya.


Berkat kegigihannya, dia berjaya membuka agensi sendiri pada usia 25 tahun dan mengurus serta mengendalikan pelaburan hingga meletakkannya sebagai pengurus agensi kumpulan termuda di institusi kewangan terbesar di negara ini.


Malah, dia mampu memperoleh pendapatan lima angka atau sekurang-kurangnya RM10,000 sebulan ketika berumur 26 tahun dan dua tahun kemudian, dia mampu melahirkan 10 Pengurus Agensi Kumpulan (GAMS).


“Rahsia kejayaan ialah mendapat restu orang tua. Ibu banyak memberi semangat manakala ayah, bekas Timbalan Pengarah Pendidikan di Perak serta adik-beradik banyak memberi kekuatan kepada kami berdua,” katanya.


Dua beradik jutawan itu pernah merangkul lebih 250 anugerah, termasuk Ikon Belia Negara oleh Kementerian Belia dan Sukan baru-baru ini, berikutan prestasi cemerlang sebagai perunding saham amanah.


Pencapaian lain termasuk Brand Ambassador, Group Agency Manager Platinum, Top GAM, Master Recruiter, Million Sales Achiever, Million Dollar Round Table dan Anugerah Usahawan Muda Universiti Malaya.


Sementara itu, mengenai projek terbaru, Elynn berkata, mereka melancarkan MyMep iaitu singkatan daripada Malaysian Young Millionaire Entrepreneur Project dengan kerjasama KBS dalam usaha membantu melahirkan usahawan muda berjaya dan dinamik dalam tempoh tiga tahun.

SUMBER

video buli: Luqman Tidak Bersalah!!

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda

Susulan kes buli ketua tingkatan, seorang pelajar disalah sangka sebagai pembuli. Luqman Al Hakim, 15, dikatakan antara seorang daripada pembuli sehinggakan makluamt dirinya tersebar di blog-blog mahupun laman sosial. Namun, dia sebenarnya tidak bersalah,dan tidak terlibat. Ketiga-tiga pembuli sebenar telahpun diberi hukuman. Jadi harap pihak diluar sana tidak menyalahkan Luqman.


Seberang Jaya: “Saya takut. Ada yang ajak bertumbuk...caci maki macam-macam dan paling sedih apabila ada yang tuduh ibu bapa saya tak pandai jaga anak,” kata Luqman Al Hakim Ahmad, 15, yang kini tertekan berikutan butiran peribadi dan gambarnya didedahkan sebagai suspek utama ‘geng samseng YouTube’ yang mendapat perhatian ramai di laman video sosial terbabit, sejak Selasa lalu.

Dia kini bimbangkan keselamatannya berikutan menerima pelbagai ancaman menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dan panggilan ke telefon bimbitnya sejak Rabu lalu.


Katanya, dia menerima ratusan panggilan dan puluhan SMS sejak rakaman video itu didedahkan hingga ada pihak mendedahkan identiti dan menyiarkan gambarnya dalam blog.

“Semuanya berpunca daripada salah identiti apabila ada pihak menerima maklumat salah dan mengambil gambar saya di facebook (fb) sebelum mendakwa saya suspek utama kes buli terbabit.


“Saya membuat laporan polis kerana bimbangkan keselamatan apabila ada yang mendakwa mengetahui alamat rumah dan akan datang mencari saya.” katanya.


Sejak beberapa hari lalu, penonton YouTube di negara ini gempar dengan paparan video kejadian tiga pelajar membelasah seorang pelajar lain, di sini.

 Video berdurasi satu minit 32 saat itu memaparkan seorang remaja berpakaian sekolah dibelasah sekumpulan remaja lain, dipercayai rakan sekolahnya di sebuah kelas dalam kejadian yang dilaporkan berlaku pada 4 Mac lalu.


Kejadian itu mendapat kecaman orang ramai di laman sosial termasuk di Facebook hingga satu blog memaparkan maklumat tiga individu yang didakwa tiga pelajar pembuli terbabit dikenali sebagai ‘Pembuli SMK Tun Hussein Onn’.

Pengarah Pelajaran Pulau Pinang Ahmad Tarmizi Kamaruddin sebelum ini mengesahkan ketiga-tiga pelajar terbabit dibuang sekolah sejak 8 Mac lalu.


Ketiga-tiga pelajar terbabit disiasat mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh dan sabit kesalahan boleh dihukum penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya.


Menurut Luqman, dia hanya mengetahui dinamakan sebagai suspek dalam kejadian itu apabila diberitahu sepupunya selepas pulang dari sekolah, Rabu lalu.


Katanya, dia terkejut apabila ada blog bukan hanya menyiarkan gambarnya sebagai suspek, tetapi turut menyertakan butiran tweeter, Instagram, FB dan juga blognya.


“Saya tak tahu bagaimana mereka mengetahui semua butiran terbabit.


“Saya terkejut kerana saya tidak terbabit langsung dalam kejadian itu,” kata anak bongsu kepada lima beradik itu.


Menurutnya, dia tidak dapat mengesyaki sesiapa yang menyiarkan gambar dan butiran alamat laman sosialnya.


Katanya, atas nasihat guru dan keluarga, dia membuat laporan di Balai Polis Seberang Jaya bagi mengelak terus menjadi mangsa tohmahan.


Dia berharap penahanan ketiga-tiga pelajar itu dapat membersihkan namanya dan tidak mahu ada lagi pihak mengaitkannya dalam kejadian itu.

SUMBER


Wednesday, 10 April 2013

Giveaway Perfume by maszmadi.blogspot.com

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda..
Giveaway Perfume by maszmadi.blogspot.com
syarat sangat mudah :
 1. terbuka kepada pemilik blog yang ada alamat di Malaysia.
2. buat entry dengan tajuk "Giveaway Perfume by maszmadi.blogspot.com", link ke entry ini.
3. tinggalkan link entry kengkawan kat kotak komen ye.
4. selesai.
hadiah :
tentulah perfume kan..... 
sebanyak 5 perfume akan diberi kepada kengkawan yang bertuah yang ditaja khas oleh houseofdiza.blogspot.com
pemenang :
pemenang akan dipilih secara undian.....
keputusan akan dimaklumkan paling awal adalah pada 16.04.2013.....
inshaa Allah
tarikh GA:
08.04.2013 - 14.04.2013 (jam 2400)

Parody Ketua Tingkatan Kena Belasah

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda..

Hangat kes belasah ketua tingkatan, terjumpa pulak video parody berkenaan isu ni..


Kata Kita: Suka tak kena belasah? OK,kalau tak suka,jangan belasah orang lain ok..!

Sayang By Shae.. Anda pilih yang mana berkenan..

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda..

Melodi sama, lagu sama, cuma versi berbeza.. Anda tentukan,mana pilihan anda. Selamat mengundi..Eh silap.. Selamat memilih..:)

Sayang Versi Bobo



Sayang Versi Chegu Fatin


Sayang Versi Mr.Bie



Sayang versi Tauhid


Kata Kita: Dah Pilih? Apa pilihan anda?;)


Dengar lah rayuan ayahmu...

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda..






Cuba pinjamkan masa anda sebentar.. Hari ini hari beliau,kita belum tentu lagi..

1. Encik Semat Bin Umar, bernombor kad pengenalan 440316-12-5125, seorang warga emas berasal dari Kalabakan, Tawau, Sabah, menyewa di sebuah rumah sewa di Lorong Haji Said Kampung Jalan Kebun, Seksyen 30 Shah Alam bersama isteri yang di kahwini 10 tahun lepas yang berasal dari Medan, Indonesia. Beliau telah pikun dan isterinya pula menghidapi penyakit paru2 dijangkiti kuman.

2. Ketika di Sabah dahulu beliau mempunyai isteri dan 5 orang anak dan di percayai kelima-lima anaknya juga telah berhijrah ke Semenanjung.

3. Tiga minggu lepas isterinya telah di masukkan hospital selama 2 minggu kerana penyakit paru2 dijangkiti kuman. Oleh itu, Encik Semat hidup seorang mengharap belas ihsan jiran-jiran sebelah ketika ketiadaan isterinya.

4. Selepas menerima aduan dan membuat tinjauan, selasa lepas atas kapasiti sebagai SU JKKK, saya telah menulis surat kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat agar dapat mengambil langkah sewajarnya bagi membantu Encik Semat dan pada petang tadi Jabatan Kebajikan Masyarakat datang dan membawa beliau ke Hospital Ampuan Rahimah Klang.

5. Oleh kerana isterinya mengadu bahawa beliau tidak mampu untuk menjaganya, Jabatan Kebajikan Masyarakat mungkin akan menempatkan Encik Semat di rumah Kebajikan orang tua.

6. Ketika ini, Encik Semat telah di masukkan di dalam wad kerana kesihatannya yang tidak baik.

7. Kepada anak-anak beliau atau sesiapa yang mengenali Encik Semat dan tahu dimana anak-anak beliau berada, saya merayu agar anak-anak beliau dapat mengambil berat tentang keadaan ayah mereka dan menjaganya sebelum beliau menemui Ilahi. Alangkah sedihnya jika beliau di masukkan ke rumah kebajikan dan sisa-sisa hidupnya di habiskan di sana tanpa anak-anak disisi.

8. Jika ada persengketaan dan sebagainya sebelum ini, lupakanlah dan berbaktilah kepada beliau kerana redha Allah itu begantung kepada redha kedua ibu bapa kita.

9. Sila hubungi Encik Nazri di Jabatan Kebajikan Masyarakat Klang 03-33710885

10. Sekarang En. Semat berada di Wad 8B Katil No 7 Hospital Ampuan Rahimah Klang Selangor.

(TOLONG SHARE POST INI!)

p/s: dibenarkan copy dan paste untuk tujuan share. kami melakukan ni atas dasar prihatin.jika anda boleh share mengenai kehilangan anak duta besar switzerland sampai disebar keseluruh talian komunikasi,apa salahnya anda berbuat demikian untuk pakcik ni juga...

ini masa dia,masa kita tak tau lagi bagaimana..


Sumber: Click sini

Tuesday, 9 April 2013

Jual Jin Secara Online???

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda....

copy paste dari Zaxx In Da House.blogspot


Sedang syok mencari cerita untuk dibaca pai-pagi ahad ni, tertarik dengan cerita yang dijumpa kat Busuk.org. dari blog Zaxx In Da House. Berkenaan iklan yang mneyediakn perkhidmatan jin sebagai pelaris perniagaan.MAcam-macam hal ye dunia masa kini. Tapi sesungguhnya pengunaan jin boleh membawa kepada syirik. Untuk baca lanjut , jom ke blog INI.


SUMBER: Zaxx In Da House

Kata Kita: Tak ada jalan mudah untuk berjaya. Harus di jayakan dengan usaha.

Friday, 5 April 2013

Bagaimana Kalau Rumah Anda Jadi Muzium Haiwan?

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda...



Anda Peminat haiwan? anda sangat suka kucing? Tapi pernahkah anda terfikir rumah anda dipenuhi dengan haiwan, tapi bukan sahaja kucing, malah badak, zirafah, gajah singa dan pelbagai lagi haiwan? Itulah yang berlaku di Quebec.

Quebec: Seorang pemburu haiwan mengisi rumahnya dengan lebih 300 bangkai haiwan yang dibunuh dan dikumpulnya sejak 40 tahun lalu.

Pameran kontroversi itu, termasuk singa, gajah dan zirafah dan kini diubah untuk menjadi muzium bernilai kira-kira RM26.5 juta.


Georges Daoust, 75, menembak semua haiwan koleksinya itu dengan senapang miliknya ketika ekspedisi di seluruh dunia.

Ahli perniagaan jutawan itu yang digelar ‘Dundee Buaya Kanada’ berkata, dia bernasib baik kerana mempunyai wang dan sihat untuk menjelajah bagi memenuhi minatnya.


“Haiwan pertama saya tembak ialah caribou (sejenis rusa) di pantai Tasik Caniapiscau di utara Quebec. Itulah permulaan kisah pemburuan saya 40 tahun lalu. Dari situ, saya ke British Columbia untuk dua ekspedisi memburu sebelum saya digigit pijat Afrika. “Sejak itu saya tidak pernah berhenti menjelajah ke seluruh dunia kerana memburu. Saya sudah memburu di lebih 40 negara di seluruh dunia,” kata Daoust.



Dia pernah diserang oleh seekor badak sumbu dan badak air ketika berburu di Tanzania.

“Anda perlu tahu bahawa badak air menghabiskan masa mereka dalam air untuk berlindung dari matahari. Sebelah malam mereka keluar untuk makan. Jika anda berada di laluan mereka ketika haiwan itu dalam perjalanan pulang untuk berendam semula pada sebelah pagi, anda akan diserang kerana dianggap menghalang mereka,” katanya.


Georges baru pulang dari Mexico tempat dia memburu bebiri liar di padang pasir.

Dia kini merancang lebih banyak ekspedisi, termasuk ke Ghana untuk memburu antelop dan ke Afrika Selatan.

“Saya dikurniakan dengan banyak perkara dalam kehidupan. Hari ini, pada usia 75 tahun, saya perlu bersedia ke tepi untuk memberi peluang kepada yang lain, “Apa yang menjadikan saya gembira ialah memberikan koleksi saya kepada muzium supaya apa yang saya lakukan boleh diteruskan,” katanya. - The Sun

SUMBER


Raja Pula Digantung?

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena, Santapan Minda...

Kuala Lumpur: Hukuman berat digantung sehingga enam bulan bakal menanti ketua jurulatih kebangsaan Datuk K Rajagobal andai didapati bersalah meskipun Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) tidak akan mendakwa beliau atas kesalahan melanggar peraturan Artikel 88 Statut FAM.

FAM semalam membuat keputusan mengeluarkan surat pertuduhan kepada pengendali pasukan negara itu berdasarkan Artikel 18 dan bukannya Artikel 88 yang diputuskan sebelum ini.

Dalam mesyuarat Jawatankuasa Tatatertib dipengerusikan Datuk Taufek Abd Razak bulan lalu, Rajagobal didakwa melakukan kesalahan melanggar Artikel 88 kerana mengeluarkan kenyataan mengkritik dasar FAM mengenai kehadiran pemain import dalam Liga Malaysia (Liga-M).

Berdasarkan Artikel 88 hanya Presiden dan Setiausaha Agung FAM berhak mengeluarkan kenyataan dan individu lain perlu meminta kebenaran terlebih dulu.




Bagaimanapun selaku ketua jurulatih, Rajagobal berhak membuat kenyataan mengenai pasukannya, namun beliau tetap didakwa menerusi Artikel 18 atas kesalahan mempersoal keputusan FAM menerusi kod 4.8.5 selepas kenyataannya disiarkan menerusi akhbar.


Penolong Setiausaha Agung FAM Datuk Ahmad Fuad Daud berkata, selepas surat pertuduhan dihantar kepada Rajagobal semalam, ketua jurulatih itu mempunyai masa untuk menjawab pertuduhan hingga 12 April ini bagi membela diri.

Sekiranya gagal dalam perbicaraannya, Rajagobal yang mempunyai kontrak dengan FAM hingga Disember ini boleh digantung enam bulan serta denda RM8,000.


“Surat pertuduhan kepada Rajagobal sudah dihantar hari ini (semalam). Beliau diberi hingga 12 April ini untuk menjawab surat pertuduhan itu. Beliau dituduh di bawah Artikel 18/3 FAM, Kod 4.8.5.

“Rajagobal tidak akan disiasat di bawah Artikel 88, namun sekiranya didapati bersalah, beliau bakal berdepan denda RM8,000 serta penggantungan enam bulan,” katanya.


Kes Rajagobal yang mula membimbing skuad negara pada 2009 tercetus apabila beliau mendakwa kehadiran pemain import Liga-M yang lebih mendapat tempat dalam pasukan utama menyebabkan negara ketandusan penyerang semula jadi.


Kenyataan beliau itu dibuat selepas menyaksikan anak buahnya tewas 1-4 di tangan Arab Saudi dalam aksi persahabatan di Stadium Shah Alam 17 Mac lalu.


Sementara itu mengenai kes membabitkan bekas Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim, Ahmad Fuad berkata, FAM mungkin membuat keputusan mengenai hukuman yang bakal diumum Isnin ini.


“Kita sudah mengadakan mesyuarat khas. Mungkin Isnin ini kita akan tentukan.” Tunku Ismail yang digantung enam bulan dan denda RM18,000 oleh FAM selepas didapati bersalah melanggar Artikel 88 sebelum ini, dilapor berada di bangku simpanan skuad Johor Darul Takzim pada aksi menentang Terengganu pada 30 Mac lalu.


Bagaimanapun beliau sudah mengumumkan peletakan jawatan sebagai Presiden PBNJ kelmarin dan tugas itu kini disandang Setiausaha Kerajaan Negeri Johor, Datuk Obet Tawil.


Kata Kita: Adakah dengan artikel yang terkandung dalam FAM membuatkan tiada sesiapa pun yang boleh memberi pendapat melainkan presiden dan setiausaha? Jadi bagaimana satu-satu pertubuhan tu dapat di perbaiki kalau ada salah silap?

Thursday, 4 April 2013

1st Giveaway By Emas Putih

As-Salam
Hari ni uzu nak lancar 1st Giveaway kat blog uzu. Dijemput join dan support Giveaway uzu ye.
Mana tau rezeki korang kan. Mudah-IIan :)
1st Giveaway akan berlangsung pada 04 April - 17 April 2013/11:59pm

SYARAT-SYARAT
1. Buat entry yang bertajuk 1st Giveaway By Emas Putih
2. Follow sponser, Like fanpage, Klik iklan, Klik G+ dibawah (wajib akan diperiksa)
3. PALING WAJIB Copy coding entry kat bawah dan Paste ke Html post

Coding Entry


[1. klik pada Html 2. paste coding entry 3. tekan compose . 4 klik publish]
copy coding entry ini di credit kan ke Mia Liana

Follow blog Sponser
Banyak sangat nak follow? Anggap je korang sedang berblogwalking and sambil menang hadiah.
Tak rugi ape pun kan . Dont worry diorang akan follow korang balik.
Like Fanpage Sponser


Klik Iklan Sponser
(Tunggu sampai habis loading) <-- data-blogger-escaped-jujur="" data-blogger-escaped-nbsp="">

Follow G+ Sponser



HADIAH-HADIAH

Top Referral
1st Cash RM 30
2nd Topup RM10

Hadiah Random
Domain (com/net/my) x 3
Banner 300x90/sebulan berharga RM100 di Ping.jer x 1
Bisness Card x 1
Bedak Arab x 2
T-Shirt Terengganu x 2
Beg x 2
Shawl x 3
Tudung Bawal x 3
Maskara Fiber berharga RM45 x 1
1x BB Cream Skin79 5g x 1
Necklace Vintage x 3
10 broochs x 2
Topup RM5 x 15
Topup 3 x 1
Buku "Aku Terima Nikahnya" x 1
Buku Diary of a Wimpy Kid : The Third Wheel by Jeff Kinney berharga RM48.50 x 1
Buku Ilmiah x 1
Bookmarks Eksekutif x 5
Frame x 1

Klik untuk melihat -->GAMBARAN HADIAH

Terima kasih kepada sponser-sponser yang sudi menaja 1st Giveaway by Emas Putih ini.

Mini GiveAway by ainamansor.com


Bismillahirahmanirrahim...


 photo bannerGA-2_zpsa0ed0dc9.gif


Langkah mudah untuk join:

1. Klik link 1 dan 2, tunggu sampai habis loading! Kalau tipu, tak berkat oooo :p

2. Follow Aina Mansor, Sheila Salim, Normi Nieza, Farah Waheeda, Budak Vanila dan Adam Faiz

3. Add to G+ Circles +Aina Mansor , +Farah Waheda Wahid dan +Normi Nieza

4. Like page

5. Buat entri bertajuk Mini GiveAway by ainamansor.com

6. Copy coding yang disediakan dan pastekan ke dalam entri


7. Tinggalkan URL entri dalam ruangan komen ini SAHAJA!


Terpulang untuk tag blogger lain ataupun tak :)

Senarai hadiah:
Top referral
URL blog akan diblast kepada 10,000 cbox menggunakan software Referrer X
Kelebihan : UV akan meningkat dan follower akan bertambah

Random.org
Blog review x 5 - Farah Waheeda
Topup RM5 x 2 - Normi Nieza
Blog review - Budak Vanila
Topup RM 10 x 1 - Sheila Salim
Blog review x 3 - Sheila Salim
Banner blog x 2 - Adam Faiz
Tapak iklan x 2 - Adam Faiz
29/3/2013 - 29/4/2013

Wednesday, 3 April 2013

KUIZ: Ketahui di Mana Si dia tunggu Anda?

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda




Soalan:

Di atas meja terdapat sebotol air dan sebiji lemon, apa yang akan anda kaitkan dengan 2 benda ini?

A. Nak masukkan lemon ke dalam botol air
B. Perahkan jus lemon ke dalam botol air
C. Tak ada kaitan antara lemon dan air
D. Lepas makan lemon, minumair dalam botol

Orang yang pilih jawapan A:
Apabila anda pergi bersiar-siar, anda mungkin akan bertemu dengan si dia. Ini pasti satui percintaan yang sangat romamtik.

Orang yang pilih jawapan B:
Bakal pasangan anda berkemungkinan besar adalah rakan sekelas ataupun rakan sekerja anda. Setelah lama mengenali, anda dan si dia telah mempunyai keserasian dan melahirkan perasaan cinta.

Orang yang pilih jawapan C:
Anda mungkin berjumpe dengan si diadi tempat umum. Anda amat tertarik dengan kewujudan si dia. Inilah yang dikatakan cinta pandang pertama.

Orang yang pilih jawapan D:
Anda berkemungkinan akan berjumpa si dia di atas pengangkutan awam. Maka anda kena lebih prihatinketika perjalanan ke sekolah ataupun tempat kerja.

Tuesday, 2 April 2013

Najib Salah Umum Pembubaran Parlimen?

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda..

Terbaca status rakan di Fb tentang kesalahan PM semasa mengumumkan pembubaran parlimen. sila fokus pada minit 1.23...
Tahun pembubaran 2012 atau 2013?



Kredit: Youtube 

Monday, 1 April 2013

Ketahui Siapakah Yang Akan Cinta Pandang Pertama Pada Anda?

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda...



Kali ni jom try kuiz untuk lihat siapakah bakal cinta hati pengarang jantung anda..:) Ingat, ini sekadar suka-suka je..:)

Soalan: Anda paling suka bentuk....?

A. bentuk hati
B. bulat
C. Empat segi tepat
D. Bulan Sabit

Orang yang pilih jawapan A:
Anda tidak percaya pada cinta pandang pertama. Walaupun ada calon yang anda suka,, anda tidak akan mengambil tindakan untuk mengeratkan persahabatan. Andan akan menunggu sehingga anda mengenali si dia dengan lebih mendalam  barulah anda berani untuk mengambil tindakan yang selanjutnya.

Orang yang pilih jawapan B:
Orang yang akan cinta pandang pertama pada anda ialah orang yang mementingkan kecantikan ataupun paras rupa. Mereka akan menghiasi diri mereka dengan penampilan yang sempurna,maka mereka adalah tertarik dengan orang yang suka berhias.

Orang yang pilih jawapan C:
Orang yang cinta pandang pertama pada anda ialah orang yang mempunyai otak yang lincah. Mereka cekap menguruskan apa-apa sajadan mampu menjalankan tugas dengan baik berbanding denan orang lain.

Orang yang pilih jawapan D:
Orang yang cinta pandang pertama pada anda ialah orng yang mempunyai perancangan masa depan yang teliti. Apabila anda berbual-bual dengan si dia pasal masa depan, maka si dia tertarik dengan anda kerana anda mempunyai cita-cita sepertinya.

Sumber: KREKO isu 8 (21 Mac 2013)

kata kita: Ingat ye, ini just sekadar suka-suka,..:) Cinta itu rumit, tak kisahlah pandang pertama mahupun pandangan kelima, cinta sejati haruslah bersandarkan kesetiaan dan keihklasan..:)

Saturday, 30 March 2013

Monyet Justin Bieber Dirampas?



Assalamualaikum dan Salam Nukilan pena Santapan Minda.





Kalau dah selebriti, apa-apahal tentangnya pun jadi bualan hangat walaupun hanya seekor monyet.

Munich: Bintang pop Justin Bieber dilapor kecewa selepas monyet peliharaannya dirampas pegawai kastam Jerman.
Penyanyi itu yang tingkah laku tidak senonohnya sejak kebelakangan ini mencetuskan kebimbangan dalam kalangan pembantunya berkeras mahu membawa monyet itu, Mally menaiki jet peribadi untuk penerbangan jauh ke Jerman meskipun tidak mempunyai dokumen untuk menunjukkan kepada pegawai kastam di Munich.


Menurut sumber, Bieber, 19, yang berlepas dari Los Angeles ke bandar raya Jerman itu ditahan untuk seketika oleh pegawai kastam yang berang selepas dia gagal menunjukkan sijil kesihatan haiwan itu.

Mally dikuarantin dan bintang remaja itu berdepan tindakan undang-undang daripada pihak berkuasa Jerman serta denda RM50,000.


“Bieber dan Mally begitu rapat. Mereka sentiasa bersama. Penyanyi itu pasti kecewa,” kata satu sumber.



Monyet berkenaan adalah hadiah yang diberikan kepada Bieber oleh produser muzik. - DM

bunuh diri sebab marah ibu mertua dukung anaknya..


Assalamualaikum dan Salam nukilan pena santapan minda....



Kita sering dengar konflik mertua dan menantu.. Kebanyakannya disebabkan kurang selesa atau serasi membawa kepada perselisihan faham yang berulang.. Namun,ada juga kes yang sampai menyebabkan kematian bunuh diri seperti yang berlaku di Situ bondo.

Situbondo- Seorang wanita, Tutun, 24 ,mati setepas minum racun serangga apabila mengetahui anaknya didukung oleh ibu mertuanya,semalam.


Sumai wanita itu, Didik, sempat membawanya ke hospital di daerah di Jawa Timur ini tetapi dia gagal diselamatkan.

Seorang jiran berkata, "Tutun sering cuba membunuh diri. Semalam, dia melakukannya lagi dan akhirnya mati selepas minum racun serangga."

Ketua poilis tempatan Ipda Warsih berkata, hasil siasatan menunjukkan wanita itu mengalami tekanan jiwa.

"Dia sering mengancam membunuh diri sekiranya melihat anaknya didukung oleh ibu mertuanya. Punca dia begitu marah dengan ibu sumainya tidak diketahui."kata Ipda - Kompas

Sumber: Metro Ahad

Wednesday, 27 March 2013

Doktor, tapi membunuh 300 pesakit???

Assalamualaikum dan salam nukilan pena santapan minda..






Doktor tugasnya menyelamatkan nyawa dan merawata pesakit, tapi lain pula yang berlaku di Sao Paolo apabila seorang doktor dituduh membunuh pesakitnya bagi mengosongkan katil hospital.

Sao Paulo: Seorang doktor yang dituduh membunuh pesakitnya bagi mengosongkan katil hospital mungkin boleh dipersalahkan atas lebih 300 kematian.
Virginia Soares de Souza dipercayai bertindak “seperti Tuhan” dengan memberikan ubat penenang otot berlebihan atau mematikan mesin sokongan hayat pesakit tertentu.

Jika dibuktikan, polis berkata, Virginia kemungkinan besar bertanggungjawab atas kematian lebih ramai pesakit berbanding pembunuh bersiri Britain, Harold Shipman, yang membunuh sekurang-kurangnya 215 orang sebelum dia menggantung dirinya pada 2004. Virginia - bekerja di Hospital Evangelico di Curitiba, selatan Brazil, sebelum ini dituduh menyebabkan kematian tujuh pesakit. Namun, jumlah itu meningkat ketika polis menjalankan siasatan terhadap pesakit yang diletakkan di bawah pengawasannya sejak tujuh tahun lalu. Jurucakap polis berkata, mereka mungkin mengesan hampir 300 kes membabitkan Virginia. Sementara itu, peguam Virginia, Elias Mattar Assad berkata, dia akan membuktikan bahawa tertuduh tidak bersalah di mahkamah. - Agensi

Baca di myMetro

Kata Kita: Tak ada gunanya gelaran doktor jika nyawa pesakit yang diambil..dunia hari ini,segalanya boleh terjadi..hewww....

Dah mati Hidup semula?

Assalamualaikum dan salam nukilan pena santapan minda...







Orang mati boleh hidup semula ke? Berikut merupakan keratan berita yang disiarkan di my Metro online berkenaan seorang pelacur yang dipercayai telah mati tetapi kemudiannya hidup semula...

Bulawayo (Zimbabwe): Seorang pelacur yang mati ketika mengadakan seks bangkit dan menjerit ketika dia hendak dibawa keluar dalam keranda dari sebuah hotel.
Kejadian berlaku di Hotel Manor di Bulawayo apabila wanita berkenaan, MaNadlo yang melacur di hotel itu pengsan dan dikatakan mati ketika mengadakan seks dengan seorang pelanggan.

Bagaimanapun, ketika mayatnya diletakkan di dalam keranda, dia tiba-tiba terjaga dan menjerit: “Kamu hendak membunuh saya?” Orang ramai yang berkerumun untuk melihat mayat wanita itu diusung keluar bertempiaran lari apabila dia bangkit.

“Ia seperti dalam filem. Orang ramai berlari kerana ketakutan. Ia kejadian yang menakutkan kerana kami yakin dia mati memandangkan tubuhnya kaku macam mayat. Sungguh ajaib,” kata seorang saksi.

Menurutnya polis berjaya mententeramkan wanita berkenaan. - Agensi

Baca di myMetro

Kata Kita: Macam-macam hal yang boleh berlaku....

Sunday, 17 March 2013

Menyekat Pertambahan Penduduk, 330 Juta penguguran di China


Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena Santapan Minda...


Anak itu kurniaan Ilahi yang amat-amat diharapakan bagi setiap pasangan yang sudah berkahwin. Di negara ini, pengguguran menjadi suatu kesalahn sekiranya tiada sebab yang munsabah, seperti mengugurkan kandungan luar nikah. Merahsiakan kelahiran juga menjadi satu kesalahan. Namun lain pula keadaan di China. Umum mengetahui Negara China mengamalkan dasar pengawalan kelahiran anak bagi memantau kepadatan penduduknya. Dengan tujuan mengelak kepadatan penduduk yang melampau, dasar ini walaubagaimanapun dilihat sebagai kuarng berperikeamnusiaaan bagi sesetangah pihak ,terumtamnya apabila ada kes yang memerlukan ibu bapa memilih anak yang perlu hidup dan yang lain terpaksa dibunuh seperti di artikel INI, di mana kembar 12 dilahirkan dan 1 dipilih untuk hidup,dan yang lain terpaksa di bunuh.. Hati terdetik betapa kejamnya undang-undang ini...

Di China, 33 juta pengguguran telah berlaku dari 1971 hingga 2010 menurut sumber laman web kementerian kesihatan negara ini. Berkiut keratan artikel mengenainya di Kosmo Online..

Sumber: Kosmo Online

BEIJING - Hampir 330 juta pengguguran telah dilakukan di China dalam tempoh 40 tahun lalu sejak ia melaksanakan langkah mengekang pertambahan penduduk, menurut perangkaan rasmi negara.
China merupakan negara berpenduduk paling ramai di dunia.
Data di laman web kementerian kesihatan awal tahun ini menunjukkan dari tahun 1971 hingga 2010, sejumlah 328.9 juta pengguguran dilakukan di China yang mempunyai 1.35 bilion penduduk.
Beijing menyatakan bahawa dasar satu anak yang diperkenalkan pada awal tahun 1980-an berjaya mengekang masalah penduduk berlebihan di samping melonjakkan pertumbuhan ekonomi negara.
Dasar tersebut bagaimanapun mengecualikan sebahagian keluarga di pedalaman, etnik minoriti dan pasangan yang masing-masing merupakan anak tunggal.
Namun, gesaan agar dasar itu dihapuskan semakin meningkat ekoran tenaga kerja yang berkurangan dan peningkatan bilangan warga emas di China.
Sebelum ini, beberapa pertubuhan hak asasi manusia mengkritik tindakan keras pemerintah dalam melaksanakan dasar satu anak satu keluarga tersebut.
Di bawah dasar itu, keluarga di bandar dibenarkan memiliki cuma seorang anak manakala keluarga di pedalaman dibenarkan mempunyai anak kedua jika anak sulong mereka ialah perempuan.
Mereka yang melanggar peraturan tersebut perlu membayar sejumlah denda. - AFP

Kata Kita: moga-moga negara ini tidak mempraktikkan undang-undang sebegini...


Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More