Sunday 6 January 2013

Filem Pendek (Short Film) Penyeri Industri Perfileman

Assalamualaikum dan Salam Nukilan Pena, Santapan Minda..:)

Industri perfileman Malaysia sebenarnya tidak ketinggalan dari segi penghasilan filemnya, walaupun kualiti dan penonjolan ke peringkat antarabangsa masih jauh kehadapan. Namun, terdapat juga filem-filem yang berpotensi untuk diketengahkan dan Da-atmosfere percaya sekiranya berjaya diketengahkan, sesetengah filem itu bakal membuka mata dunia..Usaha menggarap dari segi jalan cerita dan kekuatan latar perlu diambil beratkan. Malaysia juga kaya dengan scenery dan permandangan serta tempat menarik untuk diketengahkan, maka gunakanlah khazanah yang ada sebagai bonus mencantikkan lagi filem yang dihasilkan.:)

Selain filem panjang yang kebiasaannya berdurasi dua jam hingga dua jam setengah, terdapat juga filem pendek yang berdurasi tidak lebih dua puluh minit pada kebiasaanya.. Kehadiran filem-filem pendek ini sebenarnya dapat menvariasikan industri perfileman. Penghasilan filem  pendek sebegini sebenarnya mencabar kerana motif dan mesej serta jalan cerita perlu disampaikan dalam jangka masa durasi yang lebih pendek berbanding filem di panggung. Pengarah dan krew produksi perlu lebih kreatif dan jitu dalam berkarya walaupun kos produksi secara logiknya lebih rendah berbanding filem penuh.

Kelahiran pengarah-pengarah indie ramai bermula dengan penghasilan filem pendek. Bahkan ada sesetengahnya menghasilkan filem pendek sebagai satu minat dalam berkarya selain mahu memberi didikan kepada penonton. Da-atmosfere suka gak tengok filem-filem pendek ni kat Youtube. Most of them memang sarat dengan mesej dan jalan cerita serta sinematografinya pun cun melecun..:)
So, di sini Da-atmosfere selitkan beberapa tajuk filem pendek yang pernah ditonton yang ala-ala thumbs up gak..:)Nantikan review dari Da-atmosfere about the short film.:)

p/s: kadang-kadang elok jugak kita tinggalkan dulu Aaron Aziz dan saksikan pelakon-pelakon dalam short film ni lak..:)



A short film written & directed by Rewan Ishak for Astro My Hometown Channel to celebrate his hometown, Perlis this Merdeka Day.

PRODUCED BY RED FILMS.

IEDIL PUTRA as ALI
JOSIAH HOGAN as UMAR GHAZI
TUAN FAISAL as ROSLAN MAHMUD

DIRECTOR / WRITER: Rewan Ishak
EXECUTIVE PRODUCER: Lina Tan
PRODUCER: Idora Al-Habshi

Rating Da-atmosfere: 4.5 BINTANG..:)

2. Kick Start by ShaKma Productions

Starring: Karnan, Loganathan, Fauziah, Sharathi, Snazzy & Hemraj

Directed By S.Balachandran
Written By S.Balachandran
Screenplay By S.Balachandran
Produced By S.Balachandran & C.Mahendra

Rating Da-Atmosfere :4.0 BINTANG

3. The Criminal by Madmiechannel


Rating Da-Atmosfere: 4.5 BINTANG

4. Tomato 1.0 by Madmiechannel


Rating  Da-Atmosfere: 4.0 BINTANG

5. The Invigilator by Manesh Nesaratnam

Staring by:
Cheryl Samad and Tony Eusoff
Rating Da-atmosfere: 4.0 BINTANG

1 orang baik tengah conteng:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More